Terug naar Collectie

1941 - Austin K2

Gepubliceerd op:
1941 - Austin K2

De nieuwste aanwinst is deze Austin 3KBN, ook wel in de volksmond "Bellewagen" genoemd.

.

Samenvatting van de technische gegevens van het voertuig;

  

PERSONEEL/MATERIEELWAGEN

Automerk      AUSTIN

Uitvoering     K2  "Bellewagen"

Bouwjaar      1944

Kenteken      62-RB-44  voorheen  GZ-51998 & NF-44-33

Opbouw        Engels leger

 

De bellewagen is een Austin K2 uit het Britse leger die met de bevrijding in 1945 in aantallen naar Nederland kwamen. In Nederland werd hij achtergelaten bij diverse gemeente`s voor de brandweer, omdat de Duitse bezetter veel Nederlandse brandweerauto`s naar Duitsland transporteerde om ze om daar als brandweerauto te gebruiken of om om te smelten voor oorlogsmateriaal en munitie.

De brandweerkorpsen gebruikten de bellewagen als materiaalwagen en trekvoertuig voor een motorspuitaanhanger en werd van de kleur legergroen naar brandweerrood gespoten en vaak voorzien van de plaatsnaam van het korps. Zo ook kreeg de brandweer van Winschoten een heuze bellewagen met een Harland motorspuitaanhanger. Deze bellewagen is tot in de vijftiger jaren gebruikt totdat er voldoende nieuwe blusvoertuigen aanwezig waren. De Harland motorspuitaanhanger is tot begin 1980 in Winschoten gebleven. Deze is toen samen met de A-Ford en Studebaker mistspuit afgestaan in bruikleen aan een museum. Helaas is de pomp daar verdwenen en zijn de A-Ford en de Studebaker in 2013 terug gekomen in Winschoten.

Vaak werd over de bellewagen gespeculeerd waar hij was gebleven en misschien in bezit van iemand zou zijn. Helaas nooit terug gevonden. Toch wilde de SOB een bellewagen graag in bezit om een mooie lijn voertuigen te hebben. Na een lange zoektocht kwamen we terecht bij iemand die een bellewagen in bezit had, en hem wel wilde verkopen. Maar de Austin K2 was weer legergroen, en had geen bel meer. De auto is in 1945 gebruikt door de Brandweer Enkhuizen en na een aantal jaren verkocht aan de vader waarvan wij de auto hebben gekocht. Toen we een overeenkomst hadden met de eigenaar wilden we wel graag een bel er weer bij maar was door zijn vrouw gekocht op een veiling in Engeland ! We hebben toen de eigenaar gezegd de auto voor de afgesproken prijs te willen kopen maar met bel !! Hij zei het te overleggen maar was bang voor een echtscheiding, zijn vrouw wilde de bel eigenlijk niet kwijt !

Na 2 dagen het verlossende telefoontje dat we de auto MET bel konden ophalen. In december 2019 werd door Tranporteur Mandema uit Sappemeer belangeloos de auto naar Winschoten vervoerd op een dieplader om hem af te leveren bij de SOB.  Na ongeveer een jaar sleutelen, reviseren, schuren etc was het zover dat hij naar Autoschade Boerma kon worden gebracht om weer in de rode kleur te worden gespoten. Daarna terug naar de SOB kazerne hem weer op te bouwen en rijklaar te maken. Een groot probleem was het om de juiste raamrubbers te bemachtigen, maar in 2021 kwamen we erachter een handelaar in Australie die de rubbers gewoon te koop had, dus besteld en door een oud medewerker van de Berwi Winschoten terug geplaatst in de Austin. Nu in 2022 de puntjes op i en we kunnen ook de Bellewagen toevoegen als zevende auto van de SOB !

Tekst: Dick Zwart

Bekijk ook

1931 - Ford AA

1931 - Ford AA

Het oudste voertuig in onze collectie is de AA Ford  .
 
1954 - Studebaker

1954 - Studebaker

Qua automerk een exoot, de Studebaker uit 1954.  .
 
1962 - Austin 3KBN

1962 - Austin 3KBN

Wellicht het bekendste voertuig uit onze collectie, de "Oome Dirk".  .